expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Om mig

Mitt foto

Jag är en 27-årig nörd vars hjärta slår extra fort för serier, tvspel, filmer, böcker och filmer. Jag är för närvarande sjukskriven på grund av depression så uppdaterandet är inte så kontinuerligt som jag skulle önska. Men välkommen att titta in!

lördag 21 januari 2012

Topp 11 värsta misstagen vad gäller Okami

Efter mycket om och men så gör jag äntligen en Nostalgia Critic och listar de topp 11 värsta misstagen som gjorts vad gäller Okami:

11.  Spelet skapades ursprungligen till Playstation 2 konsolen, som då var på väg att utlanseras och ersättas med PS3. Många hade till och med börjat byta bort sina PS2 konsoler när spelet kom. Dålig planering och timing helt enkelt.

10. Historien i sig är inspirerad av shintoism och japanska legender, vilket inte har tilltalat västerlänningar på det önskvärda sättet. Japaner har heller inte visat större intresse, kanske för att den yngre spelande generationen inte tilltalas av gamla legender och myter längre, om det inte sätts i ett coolt och helt annorlunda sammanhang och då som en detalj i handlingen, såsom i världssuccén Naruto.

9. Även om spelet blivit hyllad för sin unika grafikdesign, så är det också något som spelare klagat över då det släpptes samtidigt som "Gears of War", som vi alla vet satte en ny markering på grafikskalan vad gäller tvspel. Så om igen är vi inne på dålig timing.

8. Det är vanligt att i japanska spel använda minimalt med röstskådespel och istället använda sig av text för att bära fram karaktärernas repliker. Till Okami resonerade man helt annorlunda, och använde sig slutligen av både text samt en nonsensjapanska som modifierats till oigenkännlighet, både vad gäller tal och tonfall. Så vi har inte en aning om huruvida de anlitade röstskådespelarna är bra eller inte. Och  INGEN recension har haft något positivt att säga om rösterna i spelet.

7. Företaget som låg bakom spelet, Clover Studios, blev övergivna av företaget bakom publiceringen, Capcom, och gick strax efter spelets release i konkurs. Vilket ledde till en hel del copyright-strul efteråt men mer om det senare.

6. I marknadsföringen jämfördes spelet ofta med Zelda-spelen, och även om det finns gott om likheter så är spelet i sig tillräckligt unikt för att vara något eget. Men då Nintendo samtidigt släppte "The Legend of Zelda: Twilight Princess" blev en jämförelse mellan de båda spelen mer uppenbar, och Zelda-fansens skepticism ökade.

5. Man hade heller inte råd med mer marknadsföring i och med konkurshotade Clover Studios. När de stora spelen från Nintendos hjärta kommer, såsom ett nytt "Legend of Zelda" eller "Super Mario"-spel, så hajpas det såpass att man till slut blir less på att höra om skiten, även om man vill ha spelet. Okami blev visserligen mycket hyllat av recensenterna, men fick inte tillräckligt med annonsplats under tillräckligt lång tid för att folk skulle komma ihåg det.

4. Senare bestämde man sig för att porta över spelet till Wii, något som en mycket liten men hängiven fanskara redan hade hoppats på. Nyheten om det beslutet togs dock inte med jubel av allmänheten, då Nintendo redan hade fått kritik för liknande händelser tidigare. Nintendo anklagades för kapitalistisk girighet och ryktet för Wii-konsolen drogs ner ytterligare några snäpp.

3. När spelet sen väl släpptes till Wii så förargades många av spelomslaget, där IGN's vattenstämpel fortfarande fanns kvar. Uppenbarligen hade Capcom enbart plockat bilden från IGN's hemsida istället för att ta den ursprungliga bilden som ingen verkade veta var den fanns sen Clover Studios stängde. Capcom bad om ursäkt för sitt misstag och erbjöd stämpelfria omslag gratis men skadan var redan skedd.

2. Wii-utgåvan av spelet blev inte heller någon större succé. Wii-remote kontrollen torde ha varit det ultimata valet för spelet kan man tycka, men kontrollen fungerar inte alls lika bra som för Playstation 2. Spelet har svårt för att känna igen de olika penselteknikerna (särskilt i strid) och reagerar klumpigt på nunchukens rörelser, vilket alltid är oförlåtligt. Jag själv vet hur frustrerande det var att inte lyckas få till penseldragen rätt varje gång, och det var ett problem som jag hade genom hela spelet. Och då kan jag tillägga att det tog mig ca 91 timmar att spela igenom hela det.

1. Vi som spelade Wii-versionen märkte inget först, förutom att vi blev en aning förvirrade. Men det visade sig att till PS2 versionen så följer det med eftertexter samt en avslutande och viktig monolog, något som inte alls fanns i Wii-versionen. Först anar man slarv men sen kollar man upp det och lär sig en helt annan sanning.  Företaget bakom Wii-formateringen, Ready at dawn, valde att ta bort dem eftersom Clover Studios logo syntes mitt i eftertexterna och man kunde inte klippa bort dem. Vilket innebär att vi missar en viktig detalj som gör spelets historia så mycket mer än den redan är.

Vi kan egentligen kortfatta spelets kommersiella misslyckande som en kombination av dålig timing, fuskjobb samt dålig marknadföring, men vanligtvis fungerar inte en sådan sammanfattning för att man ska få grepp om helheten. Det finns fler misstag om spelet men dessa handlar om banaliteter som jag inte finner värda att nämnas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!