expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 16 februari 2012

Nörd=störd?

Jag var på föreläsning idag, där Underbara Clara pratade om att blogga, bloggvärldens dåtid och nutid samt lite hjälpsamma tips om vad man kan tänka på när man bloggar. Mycket hjälpsamt, men en tanke började snurra runt i mitt huvud och jag kunde inte släppa den: 

Varför finns det inga nördiga bloggar?

Eller rättare sagt, varför är det inte coolt att vara en nördig bloggare här i Sverige? Jag har under den tid som jag har haft den här bloggen förgäves försökt att hitta andra liknande bloggar, men det jag hittar är antingen spelföretag som bloggar (författarna är dessutom uteslutande män) eller tjejer som gärna kallar någon enstaka egenskap hos dem nördiga. Men att stolt proklamera att man är nörd verkar vara totalt förbjudet, eller åtminstone väldigt pinsamt. 

VARFÖR DÅ??

Varför är det så att i USA så är det nästan trendigt att vara nörd, och gilla allt de nördiga som endast ett fåtal gillade en gång i tiden (Star Trek har "plötsligt" fått ett litet uppsving) medan man här i Sverige föredrar att vara "normal" och kanske gilla en och annan nördig grej? Det är helt okej att gilla The Big Bang Theory, trots sin nördighet, men om man börjar ha för bra koll på vad de pratar om så borde man söka hjälp eller åtminstone ägna lite tid åt att utveckla sin sociala kompetens.

Jag har alltid definierat mig själv som en stolt nörd. Jag har aldrig tagit illa vid mig om folk har försökt sig på att använda det som skällsord mot mig (däremot tänder jag till rejält när de kallar mig "nästan-nörd"). Jag struntar blanka katten i om folk tycker jag är töntig som fortfarande gillar Teenage Mutant Ninja Turtles, Star Wars och tv-spel. Jag gillar det jag gillar och jag kan stå upp för det! Jag skäms inte över att säga att fest är överskattat och alkohol smakar skit och att jag hellre dricker mjölk och ser på en bra film.

Om Underbara Clara var med och gav husmorstrender ett uppsving, så får väl jag bidra med mitt och se till att de ordentligt nördiga i bloggosfären får ett uppsving!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!