expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 15 februari 2012

Topp 10 värsta låtarna 2011

Vad gör man egentligen när man är sjuk och trött och ganska bitter på allt och alla utan anledning? Man gör topp listor där man rankar allt man ogillar!

Jag ville egentligen göra en topp lista över de värsta låtarna jag råkade höra på radio förra året redan där kring nyår (jag säger "råkade" eftersom jag aldrig lyssnar på modern radio frivilligt) men det glömdes totalt bort. Tack och lov sparade jag listan så den kommer här, en aning försenad:

10. Friday - Rebecca Black
Jag hörde faktiskt inte den här på radio eller såg videon till låten på youtube först som så många andra gjorde, utan jag hörde istället alla elaka kommentarer om den först och ansåg att så mycket skit förtjänar inte ens Justin Bieber (jag avskyr hans musik och musikattityd likväl) men efter att ha lyssnat igenom låten och forskat i hur den överhuvudtaget kunde existera så kunde jag surt erkänna att den förtjänade varenda elak kommentar den fick. Det är skandalöst att någon som inte kan sjunga utan Auto-tune eller har intelligens nog att se en löjlig låttext nog när hon ser den ändå får spela in en hel låt samt en tillhörande video. Berömdhet är tydligen allt för somliga. Varsågod Rebecca. Jag hoppas att du är nöjd över dig själv. 

9. Like a Prayer - Jay Smith
Att göra covers är sällan en bra idé, om inte idén bakom är att göra en egen version av den som står i såpass kontrast med originalet att man kanske inte inser på en gång att det är en cover (jag kommer aldrig att kunna respektera vare sig Limp Bizkit eller Jeff Buckley för den anledningen), men när Jay Smith gjorde det var det endast tanken bakom som sålde den: en riktig snyfthistoria om hur han tillägnade covern sin förra flickvän som dog en tragisk död för en tid sen, och som älskade Madonna. Tragiskt, men det gör inte att låten blir bra per automatik. Det krävs att man kan bära upp den med både röst och karisma och det gör inte Jay Smith. Och det om något är tragiskt. 
Jag är dock snäll och sätter låten hyfsat lågt ner på listan eftersom den inte är fullt lika uttjatad som många andra hatobjekt här.

8. Tonight, tonight - Hot Chelle Rae
Det är lite svårt att förklara hur man kan avsky en låt när man endast hört den en eller två gånger, men med denna så räcker det att säga att den saknar verkligen allt som gör en låt bra. Succé fast åt andra hållet? Knappast, inte när det gäller musik och det finns så mycket begåvade människor därute som förtjänar att utöva detta yrke mer än andra. Hot Chelle Rae förtjänar det inte när det här är allt de kan leverera. 

7. The Lazy Song - Bruno Mars
Jag har inget emot låtens budskap, vem tycker INTE om att ha dagar då man inte gör någonting alls? Dagar då man knappt ids sätta på sig kläder eller hitta på något, man bara slappar i sin sunkighet och vägrar befatta sig med något av det normala livet. Men Bruno Mars sjunger också om att ha sex med första bästa tjej, vilket blir ett enda stort hyckleri. Vill man inte göra något så vill man inte ha våldsamt sex heller. Och vill man ha sex under en slö-och-slappar-dag så finns det en tusen gånger bättre låt om det: "Banana Pancakes" av Jack Johnson. Hör och lär, Bruno. 


6. I'm Sexy (and I know it) - LMFAO
Jag trodde väldigt länge att den här låten bara var ett knasigt skämt som man fick tycka lite vad man ville om, men nej, det var en hitlåt, och den spelades överallt. Och då blir man istället bara illamående. Låtens otroligt sjösjukeframkallande bakgrundsriff som aldrig ändras utan istället blir högre och högre genom hela låten ger mig huvudvärk var jag än befinner mig när jag hör det. Dessutom är videon löjlig. Att få någon annans bollar slängda i nyllet är inte min definition av kul och det kommer heller inte att vara kul. Det lär dröja tills jag kan gå ut och dansa igen. 


5. White Light Moment - Tove Styrke
Vanligtvis hör jag ingen skillnad på kvinnliga artister idag, vare sig musikmässigt eller på sångrösten (jag skulle med andra ord aldrig kunna hitta igen min kvinnliga partner om jag råkade vara en manlig kejsarpingvin) och därför är det med stor sorg som Tove Styrke blev del i denna mängd. För jag vet precis vem den lilla nippertippan är, jag gick på samma skola som hon hoppade av från för att "artistlivet tar så mycket tid". En artist som inte förstår värdet av utbildning kan jag verkligen inte respektera. Och rätta mig om jag har fel, men låtens text påminner lite väl mycket om högstadiepoesi, där man tror man lyckas vara riktigt djup men misslyckas radikalt. Dessutom är det inte alls svårt att skriva musik till en sån här låt, jag gjorde det på en timme i Cubase. Vad är det då för mening med att vara artist om allt man producerar är kommersiellt skräp som inte kan utmärka sig eller ens talar för artisten? Tvi på dig, Styrke! Du förolämpar mig, min gamla skola och min hemstad djupt!


4. Someone like you - Adele
Apropå förolämpningar så kan jag lika gärna nämna en annan grov förolämpning, Adele. Endast en vecka yngre än mig tog hon världen med storm med sin stora hit "Rolling in the Deep" som här i Sverige användes som jingel till programmet True Talent. Och jag avskyr henne och den här låten riktigt ordentligt. Inte för att hon är tjock, det fattade jag först hyfsat nyligen medan låten har legat på hatlistan ett betydligt längre tag, och ärligt talat bryr jag mig inte om hennes kroppstorlek. Nej, jag blir förbannad över att Idol-deltagare som låter exakt som henne skickas hem med en du-kan-inte-sjunga-stämpel i pannan. Men här är Adele, sjunger sina falska toner (ja, det är falskt, särskilt in refrängen) och lyckas vinna fina priser och får vackra ord skrivet om sig. Då blir man riktigt förbannad. 


3. Tonight (I'm Fuckin' You) - Enrique Iglesias feat. Ludacris
Yep, jag censurerar inte titeln även om resten av världen gör det. Todd in the Shadows har redan sagt sitt om den och jag håller med vartenda ord så jag översätter honom bara: Hur fan ska man kunna relatera till någon av Iglesias hits igen? Hur ska man någonsin kunna tro på romantikern som förtvivlat längtar efter den sanna kärleken och chansen att få visa att man är Drömprinsen, när det existerar en låt som den här? Tummen upp, Enrique! Du bevisade just att alla killar är endast ute efter sex, vad vi tjejer än får höra i kärleksfulla sammanhang. Romantik? Glöm det, ner i toaletten med det bara!


2. Jag kommer - Veronica Maggio
Apropå på det här med humor i låtar. Rent uppenbarligen så borde det vara så att ska man använda sig av humor och tvetydigheter i sin musik så ska man göra det på ett sätt som många kan relatera till. Definitivt inte såhär, och särskilt inte när den största skaran av fans är tjejer som befinner sig mellan högstadiet och gymnasiet. Dessutom har Maggio bland de mest störande sångröster jag vet, och då blir man ännu mer irriterad och förbannad. Jag vill inte veta hur du låter i sängen Maggio! Låt det stanna hos din partner! Och ge fan i att tjäna pengar på det som en och annan mediakåt musikprodukt!


1. Party's in my head - September
Ingen annan låt på denna lista har jag hört lika många gånger som denna, och varenda sekund har jag velat skrika inombords av allt hat och irritation som genast får mig att svämma över. Så varför avskyr jag den så mycket?
Saknar den allt som gör en låt bra? Nej
Har den ett störande riff och kastar sina genitalier i mitt ansikte? Nej
Är texten stötande eller rent förolämpande? Nej
Finns det något att avsky hos artisten ifråga? Nej
Men jag definierar inte dålig musik på endast de sätten. Här finns även kategorin de-låtar-man-absolut-inte-vill-ha-i-sitt-huvud och i denna kategori passar väldigt många av Septembers låtar in. De sätter alltför lätt i huvudet på dig som små otrevliga fästingar som vägrar att släppa taget. Och just Party's in my head var den ultimata låten på den fronten, jag kunde inte ens nynna på något annat!
Och vad värre var att folk envisades med att spela den överallt och jämt i radio och på fester. Jag ville gräva ner mig till slut. 




Nu har jag gnällt färdigt och hoppas kunna kurera mig med lite hönsbuljong och vitlök. God eftermiddag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!