expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 13 mars 2012

75 % of our planet is water - can you swim?

I ett glatt nostalgirus pluggade jag andragradsfunktioner till tonerna av musiken från Donkey Kong Country, och mindes plötsligt hur svårt jag hade tyckt att många banor var när jag var liten och spelade det. En del av dem är fortfarande svåra idag, trots förbättrade spelskills från min sida, såsom de flesta banor i snövärlden. Jag avskyr fortfarande den förbaskade tunnhoppningen i Snow Barrel Blast (fan ta er fusktunnor, jag fixar det minsann utan dem!!). 

Däremot slog det mig att de banor jag tenderar att avsky mest i spel, och inte är ensam om heller, är undervattensbanor, där det alltså är tänkt att du ska dyka och simma för att ta dig fram. Fy fan alltså!! 

Här nedan har jag listat några riktigt helvetiska sådana vattenbanor. Enjoy!

Vattenbanorna i Donkey Kong Country var ganska snälla mot en, om du nu lyckades hitta Enguarde! Annars var det riktigt jobbigt, med fiender du inte kunde göra något åt, saker du inte kunde hitta och det faktum att ingen av de båda aporna var särskilt duktiga på att simma. Stånk och stön!

Watertemple - Ocarina of Time
 Om det verkligen var något som gjorde mig på dåligt humör så var det Vattentemplet i Ocarina of Time! Det var svårt, det var stort och svåröverskådligt, gjorde du fel var det ett drygt jobb att fixa till det, samt att bossen var riktigt svår (att dne var cool har inget med saken att göra!). Det tog jättelång tid för mig att ta mig igenom templet och jag var knappast ensam om det. Under den tiden hann jag bli ordentligt sur både en och två gånger, och vara riktigt irriterad däremellan. 

Super Mario 64 - Jolly Roger Bay
Det är väl bara att erkänna det med en gång, N 64-dosan har jag allvarliga problem att styra ordentligt! Jag misstänker att det är skit bakom spakarna på mer än ett sätt, men som det ser ut när jag ska simma, särskilt i Super Mario 64, så kan man tro att det endast är mitt fel. Vilket det nog är också. Jag avskyr undervattensbanorna ändå! Dock är musiken bland det finaste man har hört så det är inte helt anskrämligt. 

Great Bay Temple - Majora's Mask
 Jag hade mina aningar om att Great Bay Temple skulle vara ett jobbigt företag, och gissa vad? Jag hade rätt! Det var långt ifrån lika jobbigt som Vattentemplet i OoT, men då det fanns samma faktorer här som där så var det tillräckligt för att göra en viss fröken på dåligt humör. Gyorg var dessutom en riktigt jobbig boss, jag lyckades aldrig få till någon bra strategi och på ZeldaDungeons Walkthrough hade de inga bra tips att komma med. Usch, bläsch och blusch!

Skyward Sword
Tack och lov simmade man inte mycket i Skyward Sword, men det lilla man gjorde var inte alls särskilt roligt. Man tycker ju att kontrollera riktningen med Wii-remote ska vara riktigt bra och simpelt. Nejdu, där sket man allt i det blåa skåpet!

Teenage Mutant Ninja Turtles - Mission 2; Save the Dam!
Spelade ni någonsin Teenage Mutant Ninja Turtles på NES? Inte jag i alla fall, eller rättare sagt; det var såpass svårt att jag aldrig iddes försöka seriöst. Som tonåring försökte jag igen, och tog mig ända till uppdrag 2 (jippie *ironisk*) där man ska rädda dammen från att sprängas. Du ska alltså ta dig genom vattnet till alla dessa bomber och desarmera dem, och det, kära vänner, är stört omöjligt. Inte nog med att du måste se upp för alla elektrifierade elektroder och elektrifierad tång som finns överallt och är tämligen omöjliga att undvika, du har dessutom på tok för lite liv och det finns knappt några pizzor på den här banan så chansen är stor att du kommer att dö. Tyckte speltillverkarna verkligen att det var en så smart idé? 

Nu har här gnällts färdigt! Är det fler än jag som inte kan simma?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!