expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 24 maj 2013

Om min nya beroendeframkallande...grej

Jag tänkte ursprungligen köra med en mer svengelsk titel, beroendeframkallande klingar inte riktigt lika bra som "addiction", vilket var ordet jag tänkte på.


För det är precis vad Mass Effect är för mig, jäkligt beroendeframkallande! Och det var ett tag sen jag kände så för ett spel så för mig är det extremt välkomnande!

Jag lär väl göra en mer komplett recension när jag har spelat ut det, men jag kan inte låta bli att prata lite om det ändå. 

Det är väl knappast någon större hemlighet att jag gillar sci-fi, men med Mass Effect så kommer jag på vad det är jag gillar mest, och det borde egentligen inte ha varit en så stor chock för mig. Jag älskar alla de olika utomjordingarna. Fantastiska fantasier och teorier om dem. Ju mer genomtänkta, desto bättre. Jag älskar det otroligt stora Star Wars-universumet med alla tänkbara raser, men det kan bli lite mycket. Star Trek hade lite lägre budget från början och därför ter sig de mest kända utomjordingarna som väldigt mänskliga ändå (volcans och klingons). Mass Effect är ett lagom stort spektrum med riktigt intressanta raser.

Så här kommer ett litet axplock åt er, vare sig ni vill eller inte

Salarians



De kan verka en aning speedade men så har de (enligt codex) den snabbaste metabolismen i hela galaxen, och har svårt att anpassa sig efter alla andra raser som är bra mycket långsammare. Därför kan de av och till verka en aning irriterande (eller väldigt, beror på vilken karaktär du träffar på) men annars är de ganska harmlösa.

Turians


Nog min favorit av alla raser. De kan verka lite väl logiskt inriktade och då blir de dryga men samtidigt har de så många poänger att ta del av. Garrus Vakarian som är en del i mitt team, är bland de bästa jag har. Även om han dog lite väl ofta i början.
Skurken i spelet är också en turian, Saren, och han är bland de mest dynamiska jag har sett i ett spel.

Asari


En ras bestående uteslutande av kvinnor, och my gawd vad de är vackra! Ja, nu är jag jätteytlig och whatever, men första gången jag såg Liara T'Soni var jag kär direkt.

Krogan


Jag är måhända inte så förtjust i alla Krogans, dom kan vara riktigt dryga att ta kål på i strid, men Wrex är däremot bland de roligaste att ha med. Vid ett tillfälle kan man döda honom och när det hände blev jag så upprörd att jag spelade om hela banan för att förhindra det.

Hanar


Ganska störande och pratar alltid om sig själva i tredje person. Oftast är de fanatiska religiösa missionärer som predikar om sin tro vare sig man vill eller inte. Likväl fascinerande må jag säga.

Volus


De är grymt söta och liknar mullvadar i rustning, annars finns inte så mycket att säga.

Geth


Läskiga syntet-varelser som är de huvudsakliga fienderna i spelet

Reapers


Jag vet inte varför modernare sci-fi envisas med stora, överintelligenta varelser med indoktrinering som specialitet och med parasiterande medel för att utplåna universums alla varelser (Gravemind i Halo, Overmind i Starcraft, Reapers här), men det fungerar alltid. Och de är skrämmande som fan!

Elcor


Jay tycker jag är knäpp som gillar dem så mycket som jag gör, men jag kan verkligen inte låta bli. De är söta (påminner lite om en kombination mellan gorilla och sjöko) och jag kan lyssna hur länge som helst på hur de talar.





Besatt? Ja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!