expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 5 oktober 2013

Super galet bra Metroid!

Bättre sent än aldrig brukar man ju säga och jag tycker definitivt att man kan applicera det på spel. Visst är det så att många spel bärs upp av nostalgi faktorn, såsom till exempel "Tintin i Tibet" på super nintendo, medan andra stannar kvar och känns lika lockande för nya spelare än idag, såsom Donkey Kong eller Final Fantasy VII.

Ett sånt spel, det vill säga en tidlös klassiker, spelade jag ut igår kväll:


My gawd, vilket galet bra spel!

Jag ska inte påstå att det var roligt jämt, det är ändå ett gammalt spel med gamla kontroller som inte alls känns lika samarbetsvilliga som våra xbox-kontroller, vilket är särskilt frustrerande när spelsättet är så noggrant uttänkt att det knappt är möjligt att spela på en gammal dosa.
Men när ett spel lyckas väga upp på så många andra sätt; story, stämning, en galet bra design och intensitet som knäcker det mesta, så spelar inte kontrollen så stor roll. Och när det fungerade perfekt så var det verkligen en galet bra spelkänsla. Jag undrar just hur man piffar upp gamla Snes-kontroller...

Det är dock inte ett spel jag skulle rekommendera till vem som helst, av några anledningar. För det första är det ett rätt läskigt spel för att vara super nintendo, dock utan att klassificeras som ett skräckspel. Men den galet bra musiken och de fantastiska ljuden skapar en otroligt indragande och skrämmande stämning. Det kan sammanfattas ganska bra i introt till spelet:



För det andra så är det också rätt svårt. Jag är långt ifrån en nybörjare men jag är heller inte sådär galet bra på spel, och stundtals upplevde jag att det var jättesvårt med kontrollerna, striderna, vapen, miljöer, olika tekniker osv. Inte alls såpass att jag inte ville spela mer, såsom var fallet med Final Fantasy VII, men nog fasen svor jag högt vid mer än ett tillfälle då det var onödigt svåra moment (värst var ett rum som man skulle sväva igenom medan det fylldes av farlig syra, det var lite som att försöka ta sig genom ett labyrint medan kontrollen vägrade fungera konsekvent samt att fiender sköt på dig, yay va kul...).

Metroiderna är galet läskiga!!
Nä, som sagt, inte ett spel jag rekommenderar till alla, som jag gör med Mass Effect. Men nog fasen bör man ha spelat det någon gång om man är en gamer!

Sen är ju Samus Aran, huvudkaraktären i Metroid-spelen, bland de coolaste karaktärerna någonsin! Jag älskar henne!

Ähum, nåja, jag kan lätt lägga till Super Metroid i min "bästa-spel-jag-spelat"-lista, till Jay's stora förtjusning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!