expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 12 februari 2014

Bästa souveniren från London

Jag shoppade inte särskilt mycket när jag var i London, främst för att jag inte hade alltför mycket pengar, men också för att jag inte hittade något som skrek "KÖP MIG!", vilket alltid är det främsta kriteriet när jag ska shoppa. Inget skrik, inget spenderande.

Så på Tate Modern strosade jag omkring i souvenirbutiken och hittade väldigt mycket saker, men alla på tok för dyra. Jag hde tänkt ge upp och gå därifrån när jag hörde en sak som viskade "är det mig du letar efter?". Och när jag såg var det var så kunde jag inte hålla mig, utan köpte den, lycklig i hågen.

Men så rör det sig ju också om en av världens bästa serier, The Arrival av Shaun Tan.


Om ni är bekanta med den japanska serien "Gon" så känner man igen berättarstilen; det finns nämligen ingen text, utan allt berättas i bilder. Många har ofta uppfattningen att det är svårt att läsa en serie då, en serie kan väl inte vara utan text gubevars, men genom en skicklig tecknare kan bilderna plötsligt säga mycket mer än vad orden hjälper till med och helt plötsligt har vi något annat. En berättelse som alla kan förstå och som blir helt unik för var person som läser den. Alla får en egen inre bild av böcker, här få man istället sina egna ljud. Och det kan jag tycka är än mer magiskt.

För er som inte har läst den så finns den att hitta på de flesta stora bibliotek, och jag rekommenderar verkligen att ni läser den. Bilderna är otroligt vackra och välkomponerade, berättelsen går att känna med i och öka förståelse för upplevelsen att skapa sig ett nytt liv på ett främmande ställe, och den känslomässiga resa som sker i bild och utanför går inte att ta miste på. Det är en fantastiskt vacker historia och ni kommer inte att ångra er!

(Och för resten, vem kan motstå en historia som innehåller en sån där gullig lite varelse?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!