expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 26 februari 2014

Det tjejer gillar är väl aldrig nånsin värt nåt?

Någonting som ständigt återkommer i alla möjliga fandoms, är ifrågasättandet från killar som inte alls kan förstå varför tjejer faller för somliga karaktärer.

Som exempel tänkte jag använda mig av karaktärer från Mass Effect. Dels för att det är ett såpass tydligt exempel, men också för att man kan förstå exemplet utan att ha spelat spelen.



Det här är Liara, hon utan konkurrens mest valda kärleksintresset i alla tre spel och oavsett kön på spelaren. Hon är lättast att få oavsett vilka moraliska val du gör, du kan även starta en romans med henne i alla tre spel oberoende av tidigare romanser, och det är alltid uppenbart vilka val du ska göra för att förföra henne.
Hon är en 106-årig Asari, en utomjordisk ras enbart bestående av "kvinnor", fortplantning sker helst med andra arter eftersom renrasighet inte gynnar arten (ja, det är knasigt, men rätt intressant). Hon kan dessutom falla för både Male och Female Shepard.
Hon är snäll, omtänksam, en aning blygsam, men har gott om krut när det krävs då hon är en kraftfull biotic, samt att hon har smånördiga drag då arkeologi är hennes favoritämne.
Inga frågetecken kring varför man faller för henne.



Det här är Tali'Zorah vas Normandy SR-3, och kallas allt som oftast endast Tali. Man kan endast romantisera henne i Mass Effect 2, och kan i trean välja att fortsätta romansen. Hon är dock en av de svårare att romantisera, då det gäller att man har tillräckligt med Paragon (godhet) samt även lyckats tajma sitt tillfälle rätt, annars glider det ur händerna och du har missat chansen för gott.
Tali är en Quarian, som är ett nomadfolk utan hemplanet. De är sedan länge i krig med den syntetiska ras de själva skapade, Geth. På grund av den isolerade miljön ombord på rymdskepp under så lång tid, har quarians immunförsvar kraftigt försvagats och de bär konstant skyddsrustning för att skydda mot infektioner och sjukdomar. Enda gången de tar av sin ansiktsmask är under intima stunder, därför är det också få som har sett hur en quarian ser ut.
Tali är lite blyg men aldrig rädd för att säga vad hon tycker. Hon är en fantastisk tekniker, och när Shepard väl lär känna henne så har hen en fantastisk vän, eller partner, för livet, med gott om humor och en otroligt träffsäker ironi.
Jag sa visserligen att Liara är populärast men det gäller i överlag. När killar kommer till tals är det Tali som gäller till deras Male Shepard. Många tjejer som väljer att spela som Male Shep väljer även de Tali.
Omigen, inga frågetecken kring henne.



Det här är Garrus Vakarian, en turian, den första utomjordiska ras som människor stötte på när de började resa i och utforska rymden. Även han är lite klurig att få som romans och han är otroligt lätt att förlora om man råkar ha för bråttom med sina dialogval. Man kan heller inte starta en romans med honom annat än i just tvåan, och kan sedan välja att fortsätta den i trean.
Garrus har ett väldigt kraftigt rättspatos, och går betydligt oftare efter "ändamålen helgar medlen" än att följa regelboken hela tiden. Med sitt tekniska kunnande samt även ett sniper-snille utan konkurrens är han en av "the baddest of bad boys" och oumbärlig för de flesta uppdrag. När det gäller känslor däremot är han hemskt bortkommen och blyg och vill inget annat än att göra rätt, vilket oftast slutar i gulliga men något pinsamma konversationer. Det blir en perfekt blandning mellan "bad boy" och oerfaren gullig nörd, och gör honom på så sätt riktigt åtråvärd. För att inte tala om den otroligt sexiga röst han har (dregel dregel).
Men från killarna hör man många frågetecken kring Garrus och hans "så kallade" sexighet.

I överlag så finns det inte en samlad tropp av tjejer som går till angrep till killarna och frågar varför de finner Liara eller Tali så sexiga. Även många tjejer finner Liara sexig eller åtminstone vacker, och med Tali förstår man i alla fall mystiken om man inte förstår romansen.
Men varför tjejer gillar Garrus blir ifrågasatt hela tiden av killarna. Inte varför man föredrar honom i sin skvadron, utan varför man väljer honom som romans. Han är ju inte sexig nånstans. Skärp dig för fan kvinna!

Först och främst, smaken är som baken, det vill säga delad. Det finns de som finner Garrus sexig (som jag) och så finns det de som inte finner honom sexig. Helt okej, jag klagar inte på att jag inte får medhållfrån alla.
Det är det där klassiska ifrågasättandet av det tjejer föredrar som istället irriterar mig. Som om det är så konstigt att tjejer föredrar en utomjording framför vilken kille som helst (killar kan va oerhört lättkränkta på den fronten). Men det borde vi väl ha lärt oss vid det här laget, det vi tjejer gillar är alltid sämre än de killarna gillar.
Att killarna gillar Garrus som en bästa vän är helt okej, men att tjejer finner honom attraktiv är banne mig inte okej! Va fan, han har ju liksom konstiga huvudpiggar som sticker ut bakåt, det är väl inte snyggt? Och hur skulle man kunna göra nånting erotisk, som typ att kyssas, med de där käkarna som han har?
Liara har minsann också ett knepigt huvud men det säger ingen, inte ens jag som nu dryftade exemplet, nånting om.  Att Tali bär mask större delen av tiden säger vi inte heller nånting om, möjligtvis att det kunde vara lite problematiskt men i samma veva kläcker vi ur oss ett "kärlek övervinner alla hinder".
Att det sistnämnda är något som även killar kan reflektera över verkar ha gått dem förbi.
Nä, killarna som ifrågasätter varför jag gillar Garrus så mycket får gott fundera över frågan;
Varför bryr de sig om det egentligen? Vad är det EGENTLIGEN som gör dem störda?

Jag tänker inte försvara varför jag gillar Garrus, för det behöver jag inte egentligen, och jag tänker inte förklara varför. Jag tänker bara försvara min rätt att gilla det jag vill utan att bli ifrågasatt av det motsatta könet när nu inte mitt kön ifrågasätter dem.
Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!