expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 23 augusti 2014

Stickad spiral-topp-klänning-isch?

Det var länge sedan jag publicerade något stickat här, så varför inte visa något som jag påbörjade för 5 år sedan, och som bara nu i dagarna blev helt klart med montering och allt?

Pff, grimaser på kort är klart underskattat!
Det här är en rätt knepig klänning som från början egentligen var tänkt att bli en topp. Jag struntade också helt i mönstret utan valde istället en fint flätad stickning istället (det ursprungliga mönstret hade en enkel vågrät ribbstickning, och det är verkligen inte kul att sticka), och jag gjorde den mycket längre än vad både mönstret och jag själv hade tänkt sig. Men jag är väldigt nöjd med den ändå, asymmetri är bland det finaste jag vet.

En ca 3,5 meter lång "halsduk" i flätmönster som viras runt kroppen som en spiral och sys ihop

Så varför tog det mig fem år att sticka den här?

För att trots att jag valde en roligare stickning så blev det ändå väldigt långtråkigt att sticka mönstret. Ett tag hade jag en fin disciplin på mig själv och stickade minst 4 rutor varje vecka, men tja, det sket sig, och sen har den blivit liggande i långa perioder.

Men nu är jag less på min överfyllda stickhörna, så nu är det banne mig dags att sticka undan en massa! Och att bli av med ett sådant här gammalt projekt känns toppenbra! Dock är den på tok för varm just nu så det lär dröja ett tag innan jag tänker använda den på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!