expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 25 januari 2015

Senaste drömmen

Det var rätt länge sedan som jag berättade om mina drömmar, vilket jag verkligen borde göra oftare, då de kan vara rätt intressanta. Eller jobbiga att höra om, det ligger som i betraktarens öga.

Nåväl, nu senast drömde jag rätt märkligt.
Jag hjälpte min äldsta lillasyster att flytta, vilket inte var så märkvärdigt i sig. En vanlig flytt med kartonger, möbler och annat skrot som hon hade med sig till sin nya lägenhet.
Det enda märkliga med den flytten var att hon flyttade in i mitt lägenhetshus, det som jag i verkligheten bor i. Två våningar ner och tre lägenheter bort.
Jag tänkte på hur kluven jag var över det. Men å andra sidan skulle det bli kul att ha systerdottern Coraline lite närmare.

När jag var där och vandrade runt lite mellan våningarna så bestämmer jag mig för att se hur det går med min nästyngsta lillasysters boende. Hon och hennes pojkvän bor också i mitt hus, men på motsatt sida med en egen trappuppgång. I den hade de installerat en vackert blått sken som blinkade långsamt. Jag var jätteavundsjuk på det där ljuset. Så jag fräste surt som en katt och gick till hissen som ledde upp till min och Jay's lägenhet. Trappuppgången där hissen befann sig var helt avskild från resten av huset, och ledde bara upp till vår lägenhet samt två grannar på samma våningsplan.

Jag kliver in i vår lägenhet och suckar jätteledsamt. För vår lägenhet är inte alls märkvärdig. För det första är den jätteliten, lika stor som mitt verkliga vardagsrum vilket jag tror är lite midre än 18 kvm. För det andra så sitter det ett fönster på väggen som leder rätt in i grannens lägenhet. Grannar som förövrigt alltid lämnar dörren på vid gavel eftersom all post finns i deras lägenhet. Otrevliga är de dessutom, så när jag hämtar min post (en galet tjock bunt med beundrarbrev till Jay), så funderar jag på om jag ska sno något från lägenheten deras. En stol kanske eller en tavla. Lägenheten deras ser ju ändå bara ut som ett förråd.

Jay har kommit medan jag hämtade posten så jag hinner inte stjäla något. Jag beklagar mig om hur jävligt vårt boende är. Han tröstar med att vi ju faktiskt har en fin utsikt. Vilket är sant, från vårt fönster ser vi ut mot älven och kan gena dit genom att klättra ut ur fönstret och ner på klippan som finns alldeles utanför. Jag gissar att det rör sig om parallella världar då vår lägenhet ligger på fjärde våningen.

Vi simmar omkring i älven ett tag för vattnet är härligt varmt för att vara älv. Men strömmen blir bara starkare och starkare och till slut förs vi hjälplöst bort till en ö mitt i älven. På den ön sker försäljning av pelargoner och andra blommor. Jag och Jay hamnar i en dispyt om huruvida det är fult med vita vallmoblommor eller inte, jag föredrar ju såklart åkervinda.

Sen vaknade jag helt utmattad som om det tog på krafterna att agera flytthjälp, hämta post, simma i älv och tjafsa om blommor.

Det vore grymt intressant att se vad en drömanalyserare skulle säga om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!