expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 25 september 2012

Men lägg ner nån jävla gång!

När jag såg rubriken på DN reagerade jag såhär: 


Ja, jag har spelat för mycket Skyrim...
Seriöst, när ska de lägga ner den här diskussionen? Vi ska inte behöva ta den en gång per år.

Vi VET att "Tintin i Kongo" är hemskt rasistisk, kongoleserna (och afrikaner i största allmänhet) framställs som dumma, slöa, naiva och allmänt inkompetenta vildar, med den klassiska teckningen av stereotypen afrikan (som förövrigt också är ett meme). Och de som inte vet det har helt enkelt missat något.

Men vad folk ALDRIG verkar komma ihåg är varifrån Tintins tecknare och skapare, Hergé, kommer ifrån och vilket förhållande detta land har med Kongo.

Vi pratar naturligtvis om Belgien, och om man inte kan/känner till nedanstående historia är det förbannat tragiskt. 

En del har kanske läst eller snubblat över historier om det Belgiska Kongo, en grym historia om gummiexploatering och avhuggna händer (att man fortfarande kan köpa chokladbitar i form av just händer i Bryssel är bortom mitt förstånd). Det räcker tyvärr inte men jag tänker inte dra hela den historien för er, även om jag skrev en fantastisk uppsats i ämnet på min historiekurs nu i våras. Kolla istället in den här dokumentären om det, eller läs Mörkrets Hjärta av Joseph Conrad.

Vad hände då efter att Kongos skräckkoloniala välde tog slut? Inte mycket tyvärr, Belgien behöll Kongo som en koloni ända fram till år 1960 och även om en del positiva reformer skedde så var det inte precis någon som ägnade särskilt mycket tanke åt landet. Vilket ju givetvis påverkade hur en vardaglig belgare hade för syn på afrika. Hergé är inget undantag. 

"Tintin i Kongo" ska man ta för vad det är: en studie i hur en helt vanlig belgare hade för syn på Kongo när albumet kom, det vill säga 1931. Det är rasistiskt ja, men hur många gånger ska vi konstatera det, starta debatt om albumet om huruvida det ska förbjudas eller inte? Varför inte använda det i debatten om RASISM istället, där det faktiskt gör nytta? 

Och varför detta ständigt hackande på serier för resten? Pippis pappa är ju också kolonisatör på Kurre-kurre-dutt-ön, som befolkas av "negrer" i sin vildaste form. Låter jävligt rasistiskt i mina öron men Astrid Lindgren klarar sig väl bar undan eftersom hon är författare. Fy fan...

Edit: Ja, jag vet att de tog tillbaka beslutet, men jag blir inte mindre arg för det.

Edit 2: Nej, självklart har jag inget emot Astrid Lindgren, jag älskar hennes böcker! Men jag blir sne över att ingen verkar vilja klanka ner på författare när det gärna klankas ner på serier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!