expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Om mig

Mitt foto

Jag är en 27-årig nörd vars hjärta slår extra fort för serier, tvspel, filmer, böcker och filmer. Jag är för närvarande sjukskriven på grund av depression så uppdaterandet är inte så kontinuerligt som jag skulle önska. Men välkommen att titta in!

torsdag 20 december 2012

The Hobbit - Ett oväntat slut

Igår kväll var tanken att vi skulle njuta av The Hobbit, jag och Jay. Vi hade peppat hela dagen (och flera veckor och månader innan också för den delen) och hade sjukt höga förväntningar. Jag har sett en och annan recension som alla antyder till en atmosfär av besvikelse vilket gjorde mig väldigt orolig, skulle jag också bli besviken? Har hela hajpen varit helt i onödan? Hade Peter Jackson tappat stinget?

Inte blev det bättre av att Jay berättar att det är folk som har mått illa av den mycket skarpare bilden (48 rutor/sek istället för det vanliga 24) så det gör mig ännu mer orolig. 

Men när filmen väl börjar så verkar ingen av dessa farhågor slå in. Vad jag ser istället är en lite lättsammare parafras på Sagan om Ringen där man har visat källmaterialet mycket respekt, men även helt andra litterära berättelser av Tolkien.

Mer än så kan jag inte säga för filmen strulade. Mitt i en scen frös bilden och sedan kom den aldrig igång igen. Strul har man väl upplevt på bio någon enstaka gång, men det har rört sig om bagateller som att ljudet inte skruvas upp i tid eller att det helt plötsligt skruvas ner en aning.

Och givetvis hör man genast folk som muttrar om att SF är ena riktiga idioter som inte kan åtgärda problemet, som tydligen hade skett även tidigare vid olika tillfällen.

VAD I H-VETE ÄR FOLKS PROBLEM?!?!?!?!?!?!

Det är sprillans ny teknik det handlar om (som förövrigt gör bilden helt magisk, inte alls "tv-såpa-aktig" som många säger) och den kräver helt ny hård- och mjukvara för att fungera felfritt. Men vad är det som säger att det fungerar ändå?

Jag uppdaterade hela min dator för snart tre år sedan, men när jag hade använt den i en vecka så hängde den upp sig totalt vad än för spel jag spelade. Trots nya grejer i den. Det tog ytterligare tre vändor till teknikern innan den fungerade något sånär, men då har jag fått stå ut med problemet att den inte alltid vill stänga av sig. Vilket för övrigt har eskalerat det senaste året, så förmodligen håller moderkortet på att fara åt helvete.

Tillbaka till SF. Vi fick alla som satt där i den fyllda (märk väl FYLLDA!) salongen biljetter som kompensation. TVÅ var, vilket garanterar TVÅ ytterligare biobesök. Hur värt var inte det? Men likt förbannat ska folk i kön ut ändå vara förbannade och gnälla på personalen om saken.

Visst är det en självklarhet att man blir irriterad när man ändå har betalat pengar för en biljett till en film som man i slutändan ändå inte kunde se färdigt, men varför visar inte folk förståelse för personalen på SF?

Det är knappast deras fel att tekniken strular sådär, och eftersom jag inte exakt vet hur tekniken i maskinrummet fungerar så kan jag förstås inte klaga på att de inte gör sitt jobb, för jag skulle definitivt inte göra det bättre. Så varför tror sig folk ha den rätten? Varför måste de klaga och gnälla så förbannat när det trots allt inte blir bättre och man ändå blir rikligt kompenserad? För ni ska ju inte tro att de där biljetterna vi fick endast gäller "vanliga" filmer, de gäller för 3D också.

Jag blir så otroligt trött på det där. Så vansinnigt jävla trött. Har folk verkligen såpass mycket problem att en biofilm som strular får bägaren att rinna över och ge dem rätten att ta ut det på sin omgivning? Vart tog förnuftet och logiken vägen?

SF gjorde ett så bra jobb de kunde och de försökte i alla fall. Och när de inte kunde åtgärda problemet så tog de ansvar för det och kompenserade oss drabbade. Så jag klagar inte alls, och jag tänker definitivt inte sluta gå på bio bara för det här. Och jag vill naturligtvis fortfarande se klart The Hobbit. Hur ska jag annars kunna ge den en rättvis recension?

Till SF säger jag gör om och gör rätt, men det är verkligen inte hela världen. Och till den otroligt korkade och gnälliga pöbeln säger jag ta och sluta klaga så förbannat och skaffa er ett lite bredare synsätt!

3 kommentarer:

  1. Kan bara delvis hålla med om dina synpunkter. Visst gnälls det i allmänhet för mycket men...
    Rätta mig om jag har fel, känns som du bara har dig själv att ta ansvar för. Det finns dock massvis med människor som har ett evigt problem med livspusslet, exempelvis finns i många barnfamiljer inte möjligheter till barnvakt och en så enkel sak som att få gå på bio tillsammans medför svårigheter. Om man då någon gång lyckas planera för denna lilla guldkant (som jag får för mig för dig är självklar?) är det riktigt surt om det bara är att gå hem. När ges nästa tillfälle?

    Det spelar vidare ingen roll om det är ny teknik! De tar betalt för att man ska få se en film och då har de en skyldighet att ta ansvar för att det är utprovat och fungerat... I annat fall kan de vänta med att införa tekniken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag håller delvis med dig. Självklart bör tekniken vara noggrant installerad och testad innan, men vad vet vi om den saken egentligen? Det är det som är poängen.

      Och ang människors pussel, självklart ska man få uttrycka sitt missnöje när det är befogat, såsom här, men jag köper inte att man ska rent ut sagt vifta förbannat med fingrarna under personalens näsor. De kan inte göra annat än att kompensera och det får man helt enkelt ta. Jag betvivlar starkt att en hel salong hade pusslat som fan för att få plats med ett biobesök, ändå var den enorma irritationen såpass utbredd.

      Radera
  2. Jag kan inte göra annat än böja mig för jag var inte där, ville bara ge en annan infallsvinkel.

    SvaraRadera

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!