expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 3 oktober 2012

Autistisk dag

Bland de bästa jag har läst i mitt liv var följande bok: 


Det var den allra första gången som jag stötte på begreppet autistisk och även om författaren har missat en och annan punkt (som de ju alltid gör när de inte är autistiska själva) så finns där ändå ett par saker som verkligen får en att förstå hur världen upplevs av någon som är autistisk (själva mysteriet med hunden är inte alls lika intressant, vad än titeln anspelar på). 

Bland annat nämns ett exempel på hur en vanlig människa uppfattar en sommaräng med kor på till skillnad från en autistisk person när man åker förbi i en bil (nu tar jag det inte ordagrant eftersom jag inte har boken ifråga (dumt av mig) utan skapar ett någorlunda eget exempel utifrån vad jag kommer ihåg (läste den ju faktiskt när jag var 17)): 

En vanlig person ser ungefär följande samtidigt: 
  • En grön äng med blommor på
  • Några kossor som är både bruna och svartvita
  • Enkelt stängsel runt
  • Skog bakom
  • Rödmålade byggnader på gården
En autistisk person ser istället det här samtidigt: 
  • En grön äng med 20 olika blommor på som hen kanske till och med kan namnge om hen har det intresset
  • 6 bruna kor samt ytterligare 8 vita med mellan 5-12 stora svarta fläckar vardera
  • En cocacola burk i diket vid stängslet som förövrigt består av exakt 21 pinnar med tre elektriska stängseltrådar i rad runt om hela ängen
  • Skogen består av vad hen kan räkna upp till 10 olika träd i varierande omfång samt ytterligare 4 olika sorters buskar
  • De rödmålade byggnaderna är totalt 5 stycken med vita knutar, på en av byggnaderna syns även 7 par fönsterluckor med hjärtan på samt en gul traktor som skymtas i garaget som man inte lägger märke till i vanliga fall.
Ni förstår skillnaden va? Tänk er alla intryck SAMTIDIGT!

Efter dessa omtumlande första dagar på veckan där vi i skolan har gått igenom färglära på helt nya sätt än jag någonsin trott var möjligt, så ser jag plötsligt världen på ungefär samma sätt. Jag lägger märke till alla dessa små detaljer, jag ser plötsligt ALLA nyanser i alla ting istället för att klumpa ihop dem till en enda färg för att det är så man gör. 
 
Exempel, björkarna utanför mitt fönster är inte gula, trots att alla andra skulle säga det. Jag ser även det bruna, röda, gröna och, hör och häpna, det blåa! Otroligt fascinerande men också jävligt tröttsamt. Jag har haft konstant trötthet ända sedan förra måndagen som inte verkar bli bättre, hur mycket jag än sover.

Usch usch...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!