expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 7 april 2014

Superhjältarnas patriot; Captain America

Jag ska på en gång erkänna att jag inte har läst alltför många Captain America-serier. För mig har han alltid varit en medlem i Avengers (ja, även innan filmen kom) och inte en enskild hjälte såsom Spiderman eller Ironman.

Vilket ju känns synd när de nu gör en Captain America-uppföljare som är fylld med godis till alla serietidningfans. Aja, vad ska man göra förutom att läsa serierna i efterhand? För det känner jag att jag verkligen borde nu när jag har sett "Captain Ameria; The Winter Soldier (såg den i lördags tillsammans med Jay).



(hur kommer det sig att den heter "Return of the First Avenger" på svenska?)

Jag kan tycka att ett bra omdöme på filmen är just att den uppmuntrar en till att undersöka källmaterialet mer noggrant. Om inte annat tyder det ju på att man var riktigt nöjd med det som serverades och därför längtar efter mer av den varan. Och var annars ska man leta om inte i Marvels serieuniversum?

Jag gillade filmen skarpt i alla fall, även om den kanske inte riktigt var så bra som jag har hört andra säga att den är. Men jag är å andra sidan inget enormt fan av Captain America, även om jag uppskattar båda filmerna samt hans bidrag i "The Avengers". Och cad jag har förstått så görs karaktären rättvis, så det ger mig desto större anledning att gräva mig djupare i universumet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!