expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 2 oktober 2011

Goddag jag heter Traktora

Som nybliven moster för andra gången så började jag fundera en hel del över det där att ge barnen speciella namn. En gammal bekant från skolan döpte sin dotter till Nemi, en annan klasskamrat bytte namn till Puma, och min nyfödda systerdotter ska döpas till Coraline. 
Jay sa att man ska vara oerhört försiktig med namn då man ju faktiskt kan bli retad för det. Jo tack, hur ofta fick inte jag höra "Sanna Panna"-ramsan när jag var liten? Jag tror dock inte att Coraline kommer att bli något större problem för systerdottern.

Så jag kollade upp saken lite mer och upptäckte att det inte verkar vara så mycket struktur och väldefinierade regler kring hur barn får döpas. Huvudsaken är att "Som förnamn får inte godkännas namn som kan väcka anstöt eller kan antas leda till obehag för den som skall bära det eller namn som av någon annan anledning uppenbarligen inte är lämpligt som förnamn.
/Skattemyndigheten"

Godkända namn: 
-Bebben
-Gandalf
-Ummis
-Blomman
-Liljan
-Mango
-Jison
-Proffe
-Fiddeli
-Puma
-Junior
-Mig
-Jazz-Ture
-Modesty
-Månstråle
-Summercloud
-Te
-Twilight (stackars stackars unge...)
-Skylar
-Beck
-Krok
-Sladden
-Jalkeus
-Sinclair
-Guthrie
-Ampo
-C:son
-Okej
-Tilemann
-Bajramsa (finns 6 personer i Sverige som har detta förnamn!)
-Platinah


Ej godkända namn:
-Myran
-Bajen
-Ikea
-Nico
-Decibel
-Måne
-Filur
-Simon-Klippan
-Sion
-Kaninen
-Lakrits
-Åskvigg
-Main
-Tequila
-Snövit
-Lingon
-Mayday
-T
-Zkyler
-Alford
-Hauberg
-Schmidt
-Murray
-Silfverstråle
-L:son
-G:son
-T:son
-Rökmusslan
-Pepsi
-Hallon
-Greko
-Carling
-Pipeline-Vintervila

Den som vill läsa mer kan gå igenom det här 

Jag undrar vad skatteverket hade sagt om Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!