expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 31 oktober 2011

Saknad

Något som tydligen ska vara väldigt vanligt i japan är godistrender. Sortimentet skiftar med årstider, en godissort kanske tillkommer på marknaden i samband med något annat jippo som sedan försvinner helt,  eller så blir de inte tillräckligt populära när man testar dem.

Det är inte alls vanligt här i Sverige, trots att vi käkar mest lösviktsgodis i hela världen (enligt förra årets statistik iaf, men jag betvivlar att det har ändrats). Visst har sorter kommit och gått, men det har ofta rört sig om tidspann som är ganska långa.

Dock finns det saker som jag fortfarande saknar och skulle bli överlycklig om det kom tillbaka på marknaden. 

Det första var en mycket speciell glass som Hemglass sålde när jag var liten, i vår familj kallar vi den för dinosaurieglassen. Med glassen fick man även samlarkort och pärmar som handlade enbart om dinosaurier, och det var inte några simpla samlarkort inte. Här fick man med all tänkbar information man kunde tänkas behöva om man var intresserad på ett språk som inte precis var tänkt för 7-åringar, utan mer för unga vuxna. Man fick till och med roliga 3D-bilder med tillhörande glasögon till (de coola med en röd och en grön lins på vardera sidan).
Den glassen var i särklass den bästa någonsin som jag har ätit i hela mitt liv! Inte ens Twister, som annars är min absoluta favorit, kommer ens i närheten av hur den smakade.
Dumma hemglass som inte minns vad det var för glass.

Den andra saken var väldigt beroendeframkallande för mig; torkade chokladöverdragna jordgubbar. Man kunde hitta dem i hyllan med naturgodis på hemköp medan det fortfarande fanns här (nu har de smackat upp ett fult gym där istället... som inte ens är igång än trots att det har gått nästan två år!). Det var mitt standardgodis som jag alltid valde när jag gick på bio. Sen poff, en dag försvann det bara. Ingen visste var det hade tagit vägen, det hade bara försvunnit ur sortimentet. På hemköp gissade de och sa till mig att det sålde så dåligt, men det tror jag vad jag vill om! Godiset låg i en betydligt större låda än allt de andra, tillsammans med saltade cashewnötter och pistagenötter, vilket kan bara betyda att det sålde hyfsat i alla fall. Jag har inte sett det på åtminstone 4 år, inte ens torkade jordgubbar såg jag till förrän nu sen ett halvår tillbaka. Antingen är butikerna häruppe i norr smått korkade eller så... Finns ingen förfrågan häruppe helt enkelt, vilket inte heller är så kul.

Det tredje fanns inte alls länge, och har inte funnits tillgängligt sen jag gick höstterminen i trean; Bravo jordgubbsjuice.
 
Den fanns i cafeterian där jag gick, och himmel så god den var! Jag älskade den! Jag köpte en flaska varje dag om ekonomin tillät det, och smuttade på under någon rast man tillbringade med trevligt sällskap från parallellklasserna. Sen försvann den också, men den här gången verkade det inte ens ha varit dålig försäljning som var boven. Jag vet inte varför. Men jag har inte sett den sedan dess och jag har saknat den oerhört.

Måhända jag blir upprörd över små bagateller, men jag ser hellre rubriker i dagstidningarna om att Charlotte Perelli har fått domningar i foten än om krig och elände. 

Hur kommer det sig egentligen att Twister inte har haft samma ökning i pris som alla andra glassar? Den kostade 10 kronor när jag var liten, och nu när jag är vuxen kostar den 11 om man har otur och hittar den på ett ställe som utnyttjar sitt monopol. Vilken katastrof, vart är världen på väg när man inte har råd med en Twister som i gamla dar?

Ja, det där sista var oerhört ironiskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!