expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 15 mars 2014

Manga workshop del 1

Igår besökte jag en manga workshop i samband med Littfest i Umeå i helgen. Det var hur kul som helst!

Lite broschyrer och instruktionsblad, allt på japanska såklart -.-;;;;;

Senpai Ikou Matsuda, rektor på Yokohama Comic School var vår lärare
Under första delen fick vi testa på så kallat "skitgöra" i japansk serie-business, det vill säga dra raka linjer med hjälp av linjal och stålstift, sådant där som de riktiga tecknarna inte har tid med utan låter assistenterna göra. Svårt, en aning meditativt men sannerligen inte det roligaste man kan göra med just tusch. Men oj va nyttigt det är att kunna! Stålstiftet känns mer och mer som en förlängning av ens egen arm (hehe, va asiatiskt vis vi vart helt plötsligt ^^)
 
Senpai demonstrerar

Olika tekniker och typiska nybörjarmisstag längst ner

Jag jobbade hårt med linjal och stålstift...

...och fick en fin stämpel för mina raka linjer i de översta rutorna ^^

Inspirationen verkligen tickar som besatt i mig och jag känner bara för att teckna, teckna, teckna!

Dessvärre måste jag jobba hela helgen så explosionen får sjå sig till måndag, men då ska här jobbas på ordentligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!