expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 15 mars 2014

Manga workshop del 2

Den andra delen av workshopen hade vi på eftermiddagen, och då handlade det om enkla metoder att skapa figurer på.


I Japan utgår man väldigt ofta från kändisar som man i steg förenklar ansiktet på, och på så sätt skapar en karaktär som man sen använder i sin manga.


Senpai demonstrerar igen...

..och passar på att öva på sin svenska ^^

Mitt försök, en realistisk version till vänster och en seriefigur till höger

Henne blev jag riktigt förtjust i faktiskt! Jag döpte henne till Wilma ^^

Manlig karaktär, enligt samma metod som tjejen

Passade även på att tuscha med pensel-filtpenna
Avslutningsvis berättade Senpai om hur hela skapa-en-manga-process går till i Japan, något jag hade lite koll på sen tidigare men fick mer inblick i nu.

Tolken Simon Lundström hamnade även han på bild










Något jag kanske glömde nämna var att all undervisning skedde på japanska med en tolk, och då ingen mindre än Simon Lundström, som har översatt väldigt mycket manga till svenska från japanska. Det kändes rätt mäktigt faktiskt ^^

Allt som allt var det en väldigt kul workshop och jag är väldigt glad att jag gick dit! Nu önskar jag bara mer tid att skapa egna serier, samt en positivare attityd gentemot serier här i Sverige.

Nu ska jag fara och jobba så ni andra får ha en fortsatt trevlig helg, och läs mer serier!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!