expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 27 mars 2014

Teenage Mutant Ninja Turtles-trailern är här!

Det är rätt hårt att vara ett ninja turtle-fan brukar jag konstatera mellan varven. Det blev alldeles särdeles svårt nu när trailern för den kommande filmen har blivit släppt:

 
För medan jag skriker och hoppar som en glad men galen idiot ==>, är resten av fanbasen i uppror och skriker vilt i protest:

"Micheal Bay förstör min barndom!!" (klassikern, som härrör till Transformers-filmerna som upprört många då filmerna inte är så trogna till sin ursprungliga historia, och innehåller på tok för mycket människor och dumma explosioner)

"Jag vägrar se den på bio, de där jävlarna [anm. Michael Bay och resterande produktionsteam] ska inte få mina pengar!!" (också en klassiker, av den dummare sorten)

"Nä fy faaaaaaan, så ska inte turtles se ut, de är ju läskiga!!"



Och omigen förvandlas jag till det där överpretentiösa fanet som vet mest och bäst när det gäller just turtles. Jag börjar i synnerhet att ogilla andra fans, och det är aldrig en bra reaktion, det är ju genom sina gemensamma intressen som man hittar sina vänner.

Nåväl, här är mina åsikter om trailern och reaktioner på det lilla jag har läst om arbetet på filmen:

Nej, jag var inte heller exalterad när jag hörde att Michael Bay var involverad, men kom igen, snubben är inte regissör den här gången utan producent. Det innebär INTE samma slags resultat. Och även om Bay har haft mycket att säga till om under produktionsarbetet, så är det fortfarande lite väl hårt att döma ut filmen på förhand. Det är trots allt ett helt annat franchise än Transformers.


Megan Fox som April har jag fortfarande inte kommit över och det lär jag antagligen inte göra, men däremot vet jag att mina reaktioner på hennes prestation i filmen kommer att ha en skala från "jävligt irriterande" till "helt okej och inget att haka upp sig på". Då är jag realistisk, baserat på mina erfarenheter om henne som skådespelare. Lyckas hon ta sig utanför skalan kommer jag bli riktigt imponerad. 

Idén att Shredder skulle ha fingrarna i spelet vad gäller skapelsen av turtlarna tillsammans med Aprils pappa är däremot en rätt spännande tolkning av den klassiska serien, där det faktiskt var Shredder som skapade turtlarna av en olyckshändelse när han egentligen var ute efter att förgöra Splinter. Jag blir faktiskt riktigt nyfiken på vad resten av denna historia är. 

Sen vad gäller turtlarnas design... Jag har hittills inte sett en enda positiv kommentar om det, men rent spontant tycker  jag att de är riktigt bra!
Att de skulle få en mer realistisk design är så efterlängtat så det finns inte! Jag har själv funderat i många år hur de faktiskt skulle se ut i verkligheten. Problemet är att folk verkar vilja ha de lite sötare och mer cartooniserade stilen på dem, antingen såsom de minns turtlarna från den klassiska serien, eller som den nuvarande 2012-stilen.
Jag blir ärligt talat ganska ledsen av att höra att fansen säger att de ser läskiga eller fula ut, men å andra sidan är det ju precis vad verkligheten skulle säga om turtlarna fanns på riktigt och helt plötsligt hamnade i rampljuset till allmän beskådan. Vilket ju är... bra?
Nä, jag trodde att fansen skulle lära sig något efter 2012-serien och hur alla de negativa kommentarerna istället omintetgjordes totalt. Istället upprepar sig historien, håhåjaja. 

Kom igen, de ser ju riktigt bra ut!
Jag har inga förväntningar, men trailern har gjort mig otroligt nyfiken, så i ärlighetens namn känns det riktigt jobbigt att behöva vänta till augusti.
En enda rädsla om filmen finns dock: att filmen kommer fördela filmutrymmet mellan turtlarna snett och låta dem få olika mycket utrymme beroende på hur populära de är. Vi har sett det förut, dels i den första långfilmen där Raph fick mest utrymme, sen även i den dataanimerade från 2007 där Raph och Leo fick mest utrymme. Det är jag riktigt less på ärligt talat, låt dem få lika mycket fokus (host host, mer Donatello tack, host host!). Det är verkligen allt jag begär av den kommande filmen.

Annars är mitt omdöme: vänta och se. Precis som jag sa förra gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!