expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 24 april 2012

Cykla är nödvändigt

Men varför alla dessa dumskallar som envisas med sin enfaldiga tro att de fortfarande har samma "rättigheter" som fotgängare trots att de färdas på två hjul nödvändigtvis måste cykla är för mig en gåta. 

Allvarligt talat, när ska lära sig att det inte finns några rättigheter i trafiken? Det finns inte en enda. Bara en massa skyldigheter som du måste förhålla dig till, vilket är långt ifrån samma sak.

Du kan INTE cykla rätt över ett övergångsställe och förvänta dig att bilisterna ska stanna för dig, du befinner dig på ett fordon enligt trafikens regler och ska därför förhålla dig till de andra bilarna precis som om du satt i en bil istället, dvs ha uppsyn åt alla håll och kanter samt signalera åt vilket håll du ska åt (på cykel är det extra enkelt eftersom du bara flänger ut med armen åt det håll du ska åt). 

Tro mig när jag säger att antalet dumma cyklister där jag bor är oroväckande stort.

Och jag irriteras lika mycket på dem oavsett om jag går, cyklar själv eller kör bil.

Kände bara för att gnälla lite nu när gatorna sent omsider är fria från snö och antalet cyklister stadigt ökar för var dag som går.

3 kommentarer:

  1. Håller med dig fullständigt! Och jag gillar bilden du har på Raffe! :D Ses imorgon!!

    SvaraRadera

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!