expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 3 april 2012

Tillbaka till verkligheten?

Bloggen har varit extremt tyst den senaste veckan, och anledningen är att jag har ägnat all fokus jag hade åt att försöka plugga inför högskoleprovet som var i lördags. Det var en aning tufft!

Jag tänker inte säga emot det där som de säger, att alla borde göra högskoleprovet för att öka sina chanser att ta sig in på drömutbildningen, men det är verkligen inte en barnlek att ta sig igenom! Inte för att provet i sig är svårt, även om många uppgifter på de kvantitativa delarna (matematik alltså) fick en att undra om kurs a verkligen var tillräckligt med grundkunskaper för att fixa det. Det jobbiga är just tiden i sig.

För er som inte vet hur högskoleprovet går till så är det så att du sitter en hel dag (förslagsvis en hel helgdag) och tar dig igenom fem prov (endast fyra av dem räknas in i resultatet dock). Varje prov har en maxtid på 55 minuter, vilket kan tänkas som länge, men tänk då att alla prov består av 40 uppgifter som du ska lösa inom den utsatta tiden. En del frågor får du max fundera på i 25 sekunder innan du måste gå vidare till nästa!

Hårda bud... 

Det gick helt okej för mig med tanke på hur dåligt förberedd jag var. Ca 3/4 rätt på de båda verbala proven, samt 1/4 rätt på första kvantitativa delen och lite över hälften rätt på den andra. Långt över förväntan för min del så jag är nöjd!

Men jo, fundera ALDRIG på om du borde göra provet eller inte, gör det bara! Det finns absolut inget att förlora på det och du ökar som sagt dina chanser att ta dig in på din drömutbildning! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!