expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 1 maj 2012

Första maj

Jag är visserligen inte politisk av mig men ser det som en plikt nästan att åtminstone ha koll på lite historia bakom saker.

"Och när hon sedan lär sig gå, ja, då ska hon marschera, vid min sida första maj när vi ska demonstrera"

För er som inte orkar kolla upp varför första maj är en röd dag (nej, det är INTE en extra festdag!!) så ska jag tala om att första maj är en internationell dag för arbetarrörelsen som främst de med dragning åt vänster brukar fira med demonstrationer om skilda orättvisor, i början handlade det om att få 8 timmars arbetsdag, och nu kan det handla om allt möjligt djävulskap i vårt land (kan förövrigt poängtera att första maj minsann firas i fler länder än Sverige, men förhoppningsvis fattade ni det när jag kallade det en internationell röd dag). 

Själv är jag inte politisk av mig (jag kan inte ens nynna Internationalen även om jag har hört den) så jag sitter på min feta häck och pluggar (som vanligt) och försöker i alla fall ge en simpel förklaring till folk som funderar men tycker att det är alltför jobbigt att söka på google (seriöst, hur lat får man bli?)

Dagens musiktips för den som däremot är intresserad är "Vi sjöng Arbetets Söner" av Euskefeurat. Norrlandshistoria när den är som enklast och bäst, för att inte tala om, bittrast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!