expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 29 augusti 2011

Jag är hopplös, inte sant?

Det är bara att erkänna, jag tycker på tok för mycket om Sims 2.

Jag vet vad ni säger:
-"Men vad är det för fel på Sims 3? Har'u en för dålig dator eller?"

Jo, det är har jag faktiskt...

Men vadå? Det är väl inget större fel på Sims 2 om man gillar den sortens spel, eller hur?

Eller ja, det beror givetvis på vilken kategori av spelare man tillhör. Japp, jag har på fullaste allvar forskat lite i ämnet och kommit fram till att det finns i huvudsak fem olika grupper av Sims 2 spelare (och jag skulle tippa på att samma regler gäller för Sims 3):

Grupp 1: 
Denna grupp är de som har minst utbyte av spelet, de som spelar endast någon enstaka gång, och gärna gör på exakt samma sätt. De bygger sällan hus, skapar bara någon enstaka familj och testar kanske hälften av spelets alla funktioner. Favoritfusket är kaching och aging on/off.

Grupp 2
De gör inte så mycket mer än första gruppen, annat än att de är hemskt fokuserade på det där med att bygga hus. De bygger massvis med flådiga hus till sina simmar, så favoritfusket är förstås motherlode, och ägnar sen inte lika mycket tid till att faktiskt spela med dem. Då försvinner intresset snabbt och spelet faller i glömska. Tills man kommer på en ny idé till ett hus som man måste testa. Kanske skulle starta spelet igen...


Grupp 3
Största gruppen, har jag förstått i alla fall, och de spelar tills de får nog. De skaffar gärna fler expansionspaket, använder sig av mer fusk, och spelar åtminstone med tre generationer innan de blir less och överger spelet. De bygger gärna hus men tycker det är bra tråkigt om alla deras simmar bor i överflöd. Störst glädje har dem med alla händelser som är av stor betydelse och större delen av deras speltid går ut på att hålla simmarna på platinahumör konstant. Boolprop fusket används inte alls här.


Grupp 4
Näst största gruppen, som tar steget ännu längre och, för att ge ett praktiskt exempel; planerar framtida simmar och deras förhållanden och jobb och typ av husval i tre generationer framåt. Här är det historierna som är viktigast, och vilka minnen de kommer att bära med sig, hur de kommer att utvecklas alltmer man spelar. Och här spelar man inte med en familj åt gången, vi snackar om 5-15 familjer åt gången. Expansionspaket? Självklart, och så många som möjligt, man vill ju gärna ha valmöjligheter och extra roliga funktioner. Kanske till och med göra små filmer med sina simmar som skådespelare.
Flumspelarna, som gärna skapar osynliga simmar, eller en hel familj av vampyrer, brukar man också hitta i denna kategori. 


Grupp 5
Den mest extrema som ni kanske har gissat, och tro mig när jag säger att de är jobbiga! Inte nog med att de inreder ett helt kvarter med alla möjliga typer av simmar (och ja, självklart skapar de alla helt själv), de är dessutom ägare av så gott som alla expansionspaket och inreder dessutom sina egna expansionskvarter helt efter eget huvud. De berättar historier för fyra generationer framåt, tar så många bilder det bara går, bygger hus i alla former och storlekar och planerar inte bara vem som ska bli ihop med vem, utan även exakt vilket yrke de ska ha, vad de ska läsa på universitetet, deras ambitioner osv. Boolprop fusket används flitigt!


Så... Vilken grupp tillhör är du?

Själv,  tillhör jag den sista gruppen. Kanske ska passa på då att nämna att jag endast spelar Sims 2 någon dag varannan vecka som mest. Det var åtminstone nästan 2 år sedan som jag spelade varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!