expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 3 juni 2012

Blandade åsikter...

... har jag ibland, eller ganska ofta nu när jag tänker efter. Nu senast igår, när jag, Jay och några av hans arbetskompisar gick och såg "Prometheus" i 3D. 


Och jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska tycka. 

Den främsta orsaken är kanske för att Jay och resterande nördiga Alien-fans har peppat som fan inför premiären av vad som tycktes vara det bästa sedan den första Alien-filmen. Själv såg jag vare sig trailers eller virals innan filmen, jag sökte inte ens upp den på nätet. Varför vet jag inte riktigt, jag är ju trots allt den som aldrig har något emot spoilers.
Kanske ville jag inte får några förväntningar alls? Fast hur logiskt skulle det vara när jag inte alls är särskilt nördig när det kommer till Alien?

Nåja, jag ska själv inte försöka spoila för mycket här... 


För det första, den hade sina otroligt briljanta stunder och gav svar på ett fåtal frågor som man har haft sedan den första filmen, främst om den mystiska rymdpilot som besättningen hittar ombord. I Alien-kretsar har man döpt varelsen till "The Space-Jockey" och vem eller vad och var hen var på väg med sin mystiska last och vad som orsakade kraschen är ett otroligt spännande mysterium som nu skulle bli besvarat något sånär.

Det lyckades väl kanske inte så jättebra. Nya frågor dök istället upp och bäddade för en efterföljare, om det nu blir någon. Jay är helt övertygad, men själv har jag en obehaglig känsla av att det är blir allt vi kommer att få se. Snälla, säg att jag har fel. För i annat fall så kommer jag ha väldigt svårt att se just den ikoniska scenen i första filmen.


Sen har jag väldigt svårt att förstå varför Noomi Rapace fick den kvinnliga huvudrollen. Missförstå mig rätt, hon är verkligen inte en dålig skådespelerska, men man hör att hon inte kan tala perfekt engelska, och för mig stör det. Hon störde i senaste Sherlock Holmes också, men där hade hon ganska lite fokus också. Här är hon med FÖR mycket, och övertygar inte som vare sig kristen eller arkeolog.

Apropå karaktärer så kan jag säga att de resterande var lite väl stereotypiska. Jag kunde lätt gissa mig till vilka som skulle dö först, och jag hoppades att filmen skulle vara klok nog att inte fortsätta i samma klichéartade stil, men ack så fel jag hade när det visade sig att mina gissningar var korrekt. Tusan...
De flesta av karaktärerna hinner man heller inte  bygga någon relation till, eller ens komma ihåg vad de heter, vilket påminner lite väl mycket om Alien 3: de är endast där för att kunna dö snyggt och/eller brutalt (tro mig när jag varnar för magstarka scener som lätt bräcker det värsta från "Pans Labyrinth"!)
För att inte tala om hur korkade de flesta av dem kunde vara...
Däremot är droiden helt fantastiskt trovärdig, och lever väl upp till sina föregångare i Alien och Aliens.

Och det är nog första gången som jag finner en film som känns både för lång och för kort. Alltför mycket fokus ägnades åt oväsentligheter som förvirrade eller kändes oerhört forcerade, och när saker och ting väl skulle hända så spann det på i väldigt fart, och man kan inte låta bli att undra om det inte är ett lamt knep för att kunna släppa en "Director's Cut-dvd" för att tjäna mer pengar.

Borde man se den?


Tja, jo, det tycker jag ändå, men sänk förväntningarna.

Hardcore-fansen kommer att bli besvikna, för det besvaras inga viktiga frågor och en del avslöjanden är tämligen lata och oengagerat utvecklade (några skyller på manusförfattarna men jag vet inget om vad de har skrivit förut så...). Och som jag sa tidigare var en del scener på tok för magstarka (jag var faktiskt tvungen att gå ut på grund av kallsvett och risk för att svimma eller kräkas eller nåt)

Om man däremot bara vill ha något nytt som kan påminna en om Alien, alternativt inviga en i universumet, då är det den rätta filmen för dig.

Betyg: 7/10
Filmens betyg baseras främst på det som faktiskt görs rätt, samt hur förbannat snygg den är i 3D. Precis som Avatar är den ett vackert konstverk som använder sig av 3D-effekten på precis rätt sätt: subtilt utan uppenbara intryck men märkbart snyggare än en vanlig 2D-film.
Men den förtjänar verkligen inte den överhajp som den har fått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!