expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 9 juni 2012

Persepolis - matnyttig allmänbildning

Nu lät det nästan som rubriken till en professionell filmrecension, men jag tänkte faktiskt inte recensera den här historien för er utan kasta ljus över en film baserad på en av mina favoritserier, som jag också anser att alla bör ha läst någon gång i sitt liv, eller varför inte bli en del av skolundervisningen: 


Man får ju naturligtvis mer utbyte av att läsa serien men filmen är en sån fantastisk sammanfattning av historien att om man inte ids läsa (såsom S inte gjorde) så kan man se filmen istället, vilket vi också tvingade S att göra igår. Mohahah!

Filmen, och serien, handlar om Marjane Satrapis uppväxt i Iran under Kulturrevolutionen och det efterföljande Iran-Irak-kriget, som hennes föräldrar skickade iväg henne för till en tonårstid i Österrike och sedermera hemkomst till ett land vars krig är över men efterverkningarna finns kvar. 

Historien är inte bara bra genom att den berättar ett stycke historia som vi västerlänningar sällan får höra talas om, men också för att man får en så nyanserad bild av hur stor skillnad det är på iranier och iranier och iranier. Jag brukar sällan ödsla tid på att försöka samtala med folk som klumpar ihop ALLA mellanöstern länderna till ett enda folkslag (varför blir samlingsnamnet oftast turkar för resten?!?!?), inte för att jag är högfärdig med mina betydligt mer nyanserande kunskaper gentemot deras öppna eller dolda rasism men för att dessa människor sällan vill veta mer. Som sagt, det borde införas i skolundervisningen, gärna redan på högstadiet, åtminstone bör man ha sett filmen. Men serien innehåller som sagt så mycket mer.


Jag kände en gång en iranska som på fullaste allvar ville påstå att Iran inte hade haft några problem alls sedan kulturrevolutionen vilket förstås bara är skitsnack. Hon ville också påskina att jag inte kunde veta mer om hennes land än vad hon själv gjorde, vilket naturligtvis ledde till att vår vänskap inte blev så långvarig.

En rolig sak är att serien går att köpa i tre olika uppsättningar, som fyra separata album, och som två samlingsvolymer i pocket eller inbunden. Det roligaste tycker jag är att de båda samlingsvolymerna kostar mycket mindre än alla de fyra separata albumen tillsammans (pocket samlingsvolymen kostar till och med mycket mindre än vad ETT separat album gör!). Så givetvis har jag pocketutgåvan hemma. Skaffa den ni också. 

Och ja, den finns givetvis på svenska ;)


Förövrigt så kan jag också nämna att filmen är med på ALLA topplistor över de bästa animerade filmerna genom tiderna. Det ni!!


Tror fanimig att jag ska köpa den till min ömma mor i födelsedagspresent så att resterande familj får lära sig lite vett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!