expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 21 september 2011

Gammalt vs. Nytt

Jag sa att jag skulle titta på filmen "The Last Airbender" tidigare idag. Det har jag gjort nu.

Kanhända att jag inte är något stort fan av den ursprungliga serien, men efter att ha tagit mig igenom lite mer än halva serien så tycker jag att jag har tillräckligt med belägg för att säga att den är riktigt bra. Animationerna är suveräna, konceptet en spännande blandsallad av gamla men likväl intressanta klyschor samt har en historia som inte klarar sig utan dessa sidospår-episoder som annars brukar kunna tråka ut mig. För att inte tala om karaktärerna. De görs kanske inte helt rättvisa på svenska, men blir heller inte fullständigt söndermanglade av riktigt uselt skådespeleri såsom mycket annat har utsatts för de senaste åren.

Så har vi då filmen. 

Wow, vilket klockrent exempel på hur man INTE ska göra en film. Vanligtvis är jag ingen filmnörd som analyserar manus och klippning, men den här filmen gjorde mig till ett riktigt pro.

Manuset är riktigt uselt. Jag fick intrycket av att hela strukturen på skriptet påminde om ett riktigt dåligt skolarbete som eleven har slängt ihop tio minuter innan lektionen som det ska lämnas in på börjar. Skådespelarna kan heller inte leverera sina repliker ordentligt utan verkar snarare läsa innantill med tomma blickar.


Klippningen var heller inget att hurra för, då berättandet i bild sällan flöt på som en ständig flod. Istället bjöds vi på fel användning av perspektiv, blurrigt rörelsemönster samt en smula hackig händelsebeskrivning. Mycket dåligt.

Så att filmen fick 2.8/10 i genomsnittsbetyg på "Rotten Tomatoes"är fullt förståeligt, om än kanske en smula för högt. Så dålig var den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!