expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 5 september 2011

Mognad

För ungefär 10-12 år sedan var jag en riktig manga-tokig tjej. Jag läste så gott som endast manga, jag tecknade en massa manga och om jag kunde undvika andra samtalsämnen än just manga så gjorde jag det.

Idag är det inte alls så. 

Tidigare har jag varit ledsen över att alla mina nördiga otaku-kompisar hade så mycket bättre tillgång till mangans underbara värld jämfört med mig (jag hade inget internet på min dator förrän jag flyttade hemifrån ^^;;;;). Nu när jag väl har internet så upplever jag ingen riktig glädje med att läsa manga.

Min gissning är att det finns alldeles för mycket. Manga-industrin i japan är enorm, det finns en manga för alla smaker (frågan är om de läser så mycket böcker alls därborta), och på internet kryllar det av nördiga människor som lärt sig japanska enbart för att kunna ta del av det enorma utbudet av serier. Själv, läser jag gärna så mycket som möjligt men jag har svårt att hitta de där serierna som skulle vara sann materiell lycka för mig.

Idag skulle jag egentligen studera anatomi men fastnade istället framför manga-serier. Och upptäckt att jag pallar inte med när det blir för japanskt, eller inte ser tillräckligt bra ut, eller helt enkelt inte har en intressant historia. Jag ställer oerhört höga krav på vad jag själv presterar, och nu gör jag uppenbarligen det även med etablerade konstverk. Sannerligen ohyfsat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!