expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 1 september 2011

Över all förväntan

Jag har visserligen alltid vetat att med rätt redskap så blir vad som helst lättare och betydligt roligare. Likväl blir jag oerhört förvånad över hur kul och lätt det numera är att teckna! Mitt nya fina ljusbord går även finemang att använda till ritbord, så tecknandet går som på räls numera. Förr i tiden  när jag blev missnöjd med en skiss så brukade jag kalkera av den ståendes vid ett fönster och rätta till alla misstag. Vilket inte mina armar gillade precis, jag brukade kunna stå upp i en halvtimme efteråt och vifta med dem fram och tillbaka för att få tillbaka blod och syre i dem. Nu slipper man allt sådant, jag knäpper bara på ljusbordet. Jag behöver inte ens resa på mig.

Så nu idag har det övats intensivt, för om det är något som jag är dålig på i teckningsväg så är det tamefan proportioner. Eller rättare sagt, jag vet hur saker ska se ut men jag får inte precis till det vid första försöket, utan måste göra kanske ett eller två till innan resultatet blir användbart. Annars blir det lätt så att armarna sitter fel, midjan är på tok för sned, låren är för korta osv. Har jag foton att använda som referenser är det naturligtvis ingen konst, men på frihand är det bra mycket svårare och jag blir så arg över att jag inte övar tillräckligt. Tur då att det har blivit roligt igen! 


Det är bra synd att min scanner inte fungerar, annars hade det varit kul att visa upp ett och annat. Men det får man väl spara till hemsidan som ska börja konstrueras i helgen har jag tänkt. 


Var tusan är nu sambon? Jag vill se mer South Park!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag besvarar kommentarer här i bloggen så glöm inte att återkomma för svar!